Search
  • FOKUS Fitness

Fysisk aktivitet som en integreret del af hverdagen

I en hverdag som indbyder til fysisk inaktivitet, er vi nødt til at gøre noget for at få den nødvendige aktivitet ind i hverdagens gøremål. Men hvad skal der til?





Den danske forsker Bente Klarlund har bl.a. klarlagt effekten af Non Exercise Activity Thermogenesis eller som forkortelsen lyder NEAT, og beskriver den energi vi forbruger, når vi ikke sover. I sin enkelthed gælder det al den fysiske aktivitet, vi laver, som ikke er organiseret træning eller sport. Fysisk aktivitet i form af aktiv transport, gåture med tempo, havearbejde, når du hjælper en ven med at flytte, leger med børnene på legepladsen og mange andre ting. Faktisk tæller det også, hvis du stiller dig op ved skrivebordet, går en omvej til printeren eller stryger skjorter, så listen er lang.


Effekten af denne form for aktivitet er ganske mærkbar for dine muskler, dit kredsløb, dit stofskifte og din hjerne, og vi kan forbedre vores generelle sundhedstilstand markant ved blot at skabe mere bevægelse i hverdagen.


Jeg mindes en kampagne for en del år siden, hvor det blev anbefalet, at man stod af bussen et stoppested tidligere end man skulle af, og gik det sidste stykke. Det er faktisk en ting, som jeg har taget med mig og stadig gør, nærmest automatisk.


Har du nogensinde overvejet hvor mange gevinster, der er ved at vælge den parkeringsplads længst væk fra indgangen til Bilka? Så får du skridtene foræret. ’Men hvad så når jeg skal løfte tunge ting tilbage til bilen’, tænker du måske? Ja, så får du da endnu mere gevinst ved de skridt, fordi de nu fik tilført yderligere belastning.


Det handler om at skabe den slags udfordringer for sig selv og skabe en vane, hvor det bliver naturligt at vælge den svære løsning. Vend tanken om, så du skaber en gevinst ud af de udfordringer, du møder.


Når jeg skal besøge nogen i en etageejendom, så tager jeg konsekvent trapperne. På vejen op tager jeg kun hvert andet trin, og på vejen ned småløber jeg. Det betyder, at jeg kan være en smule forpustet, når jeg når frem, men så meget desto bedre. Og så kan jeg da undlade at gøre det, hvis jeg er på vej til et fint selskab, for jeg har jo gjort det alle de andre gange.


I sig selv betyder disse små forandringer ikke det store, men mange bække små, giver, som bekendt, en stor å. Og sjældent har det ordsprog været mere korrekt end her.

Hvornår kan du få denne type aktivitet ind i din hverdag? Start ud med lidt og byg så på. Du kan jo starte med at sætte din yndlingssang på i bilen og tromme med på rattet, så har du allerede tilført din relativt inaktive transport mere aktivitet. Det er et genialt supplement til din holdtræning eller styrketræning. Din krop og dit helbred vil takke dig for det.


Tryk på billedet herover og find Nannas guide til god strandtræning. På FOKUS Fitness YouTube kanal finder du også andre alternativer til din træning i løbet af sommeren både i og uden for centeret.


God bevægelse derude // Nanna Gade, Leder af FOKUS Fitness

www.fokusfitness.dk


99 views0 comments